De ondernemers in de Ronde Stad zijn er maar druk mee.
Een ontbijtje daar, een lunch hier en als het even kan is er ook wel ergens een netwerkborrel te scoren. Genoeg visitekaartjes bij de hand en gaan voor een betere omzet!
Netwerken, een hele kunst maar als je het doorhebt dan snap je het ook.
Vandaag was het een lunch. Als echte leeuwen naar de Netwerklunch. Initiatief nemend, zichzelf presenterend en informatie aanreikend. Allemaal kwaliteiten die bij de Leeuw horen en de communicatiestijl van het geven. Bij netwerken is de code vooral geven.
Een andere, misschien zelfs belangrijkere kant van communiceren tijdens netwerken is vanuit de wijk van het ontvangen. De Hond als axendier zal ook moeten luisteren, veel aandacht aan de ander kunnen geven.
Maar je komt zeker de havik tegen, op een agressieve, opdringerige manier zijn of haar ‘product’’ aan het verkopen. De Havik: “Ik zou niets anders meer willen dan met mijn bedrijf in zee gaan. Het is absoluut het beste in zijn stijl. Doen dus!”
En deze stijl roept de steenbok meteen op en uiteraard is ook hij aanwezig: De Steenbok: “Ja maar ik heb een kennis en die kan dat ook heel goed.” Of de slaafse, walkant Hond reageert: “Echt, dan heb ik de hulp al gevonden en kan ik waarschijnlijk het beste met jou in zee gaan?” De axendieren zijn er allemaal, ook de Uilen en de Schildpadden. De Uilen staan een beetje aan de kant. Ze hebben niet echt behoefte om contact te maken. Voor hen is het ook lastig want ze zullen meer van zichzelf moeten prijsgeven om te netwerken. De Schildpadden zijn nog wat onzeker om in een elevator-pitch duidelijk en helder in twee minuten te zeggen wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen.
Communiceren bij netwerken laat gedrag zien van geven en nemen. Jezelf als een leeuw presenteren waarbij je informatie aanreikt, zegt wie je bent en wat je kunt. Geef de ander een prettig maar vooral heel veilig gevoel door hem of haar op z’n gemak te stellen. Toon dan vooral veel belangstelling en aandacht aan de ander. Schakel van Leeuw regelmatig naar de Hond en luister, vraag en wees vooral geïnteresseerd in de ander.
Dit blog is geschreven door collega Lilian Coenen en eerder gepubliceerd op de blogsite van De Ronde Stad. Voor meer info kijk op www.derondestad.nl